Pages

Monday 25 March 2013

Braces, Besi, Pagar or Whatever

Assalamualaikum...


Mesti semua orang pernah dengar kan pasal satu quote ni.

'BEAUTY IS PAIN'

Dalam hidup ni, kalau kita nak kan sesuatu, kita kena korbankan lah sesuatu yang lain. *wahh dah kenapa aku ni berfalsafah bagai. Okay, lets go straight to the point. Aku nak expose pasal braces je sebenarnya. Mesti ah kena habaq, mahai kot aku buat. Rugi la kalau tak eksyen. Wkwkwk

Termasuk bulan ni, aku dah menjadi pengguna braces dalam tempoh lebih kurang dua bulan setengah. Baru lagi kan, so eksaited la sikit nak menunjuk pun.

Ada yang cakap, pakai braces ni haram. Isn't it? I guess no tapi depend pada niat la. Aku pun ofcoz la nak cantikkan gigi kan, tapi more to gain confident level lah. Sebab aku selalu kena ejek kot. Takpa la at least diorang jujurkan, yang tak ejek tu nak jaga hati, maybe. Hiks

"Kak dek, muka hg dah comel, tapi gigi hang teraboq"

Ni ayat yang selalu aku dengar dari Abg Cik. Dah immune dah telinga aku kena kutuk dengan dia. Pastu buat muka sardin tin padahal sedih kot.

Aku pun tak tahu la macam mana boleh decide nak buat menatang ni padahal aku penakut doktor gigi ya amat. Pernah pulak aku nak buat check up saja-saja kan, memang tak la cerita dia. Masa nurse datang time sekolah menengah pun jenuh kena ligan baru aku buat check-up. Tu pun dah menyorok sehabis boleh. Dari darjah satu sampai form 5 boleh kira la aku ikut nurse tu buat check-up. Selebihnya aku curi kad yang ada nama aku, aku blah. Kepala kan? Hikhok

Dah lama ada keinginan tu sebenarnya cuma takda keberanian. Bila cakap dengan mak, mak tak berapa nak setuju sebab dia tahu aku memang sakai sikit kalau bab-bab gigi ni.

'Tak payah buat la kak ngah. Nanti pakai setengah jalan nak bukak sebab tak boleh sabar. Buat ngabeh duit aku je'

Mom know me best.

Tapi disebabkan aku ketegaq, mak bagi jugak permission. Masa tu baru pertengahan semester 3 kalau tak silap, so aku decide aku tunggu je la masa latihan industri ni. Senang sikit nak demand makan macam-macam bila duduk rumah. Dah imagine dah sakit dia macam mana, padahal tak pakai lagi pun.

Aku pilih Klinik Pergigian Pakar Ortodentik Pauh atas suggestion Ernie, housemate aku dekat poli. Gigi dia pun dah cantik sekarang. Dah buka semester lepas, cuma sebab dia ngelat tak nak pakai retainer, dia kena pakai retainer kekal sebab gigi dia dah lari-lari balik tempat asal.

Untuk bulan pertama tu aku pakai warna hijau turquoise, then sekarang warna bold pink. Next month punya belum fikir, punya pasal dia lah.

This is my first day. Nak senyum pun tak pandai lagi. Abaikan kalau huduh :P
Nanti, aku cerita pulak macam mana preparation dengan procedure mende alah ni alright? See ya :)



No comments:

Post a Comment