Pages

Thursday 11 April 2013

Praktikal Is Almost Over

Assalamualaikum...

Oyeahh *dance dance dance, tolak cuti sabtu ahad, mengular, hari bermalasan, mc, tinggal lebih kurang 3 minggu je lagi nak habis praktikal. Tu tak kira lagi cuti hari pekerja la, cuti sultan Perak la *wahhh bahagia betul hidup ni.* Hmm lepas tu cutii dua bulan. OMG! OMG!

Praktikal tu tak best tahu? Nasib baik la satu sem je untuk 3 tahun. Kalau tetiap sem praktikal, aku resign p menoreh lagi syiok. Kena bangun pagi dengan konsisten tu paling tak best. Pukul 8 dah kena terpacak depan mesin punch yang berkira walaupun lambat seminit. Heyy Cik Aminah Bibi yang garang tu pun watlek je kalau aku masuk kelas lambat tauu. Tak menahan la aku dengan menatang punch card tu. Tunggu ah nasib dia. Kalau kena kencing tikus jangan tanya aku kenapa, tanya lah tikus.

Sepanjang praktikal pun aku bukan ada buat kerja berkaitan sangat dengan kos, kecuali handle network sikit-sikit, operating system ke maintenance printer. Itu pun lembab, sebab masa kelas network selalunya aku gossip kat belakang dengan Ina sambil mengorat abang senior yang drop subject, alah bukan hensem pun saja cuci mata, kalau hang baca Amzar hang jangan nak perasan naa. Nasib baik lah paper network tak sangkut, kalau sangkut semua ni salah Amzar.

Even skop kerja dia tak best, takda lah tak best terus praktikal kat sini. Sebab staff-staff sini semuanya ohsem, lepas makan, makan lagi. Kejap jamuan tu kejap jamuan ni. Gila tak ohsem, makan free kot. Dalam seminggu boleh kira berapa kali je keluar duit. Tu tak kira lagi kontraktor belanja, makan je pastu orang dah bayar. Untung kat sini takda Papa Rich, kalau dak papa kedana habis kontraktor-kontraktor kat sini.

Masuk pukul 8, balik pukul 5, datang kerja on lap top, survey barang online, buka facebook, twitter, pukul 1 naik atas tidur, pukul 2 sambung balik berangkaian sosial depan laptop sampai meluat tengok profil sendiri. Boleh bilang dengan jari la kerja yang kena buat, bukannya hari-hari komputer nak melingkup pun. So hari-hari lain cuma tolong-tolong member praktikal lain buat kerja-kerja S/U yang sepatah haram aku tak faham. Aku taram suka hati la kerja-kerja dorang ni. Paling aku terror cop surat dengan buat garisan dalam buku. Cop surat tu dah macam kerja kat pejabat pos dah tahap terror aku sama macam kerja limabelas tahun. Buat garisan dalam buku kat tadika lagi aku belajar, selalu dapat bintang lagi. Kalau bintang habis kadang-kadang cikgu bagi bulan. K tipu je.Lepas tu sampai rumah aku terjah bilik mengeroh sampai maghrib. Tahap letih dia sama macam orang kerja buat bangunan.

Cuma tak banyak yang boleh diseronok kan sangat sebab journal dah dua minggu tak berupdate. Report pun masih di takuk lama. Apa nak jadi sama-sama lah kita tunggu kesudahannya. Bukannya malas sangat, setiap hari janji dengan diri sendiri balik kerja nak siapkan semua-semua benda tu tapi lepas makan malam, anak mata ni cuma dikaburi katil, report dengan jurnal hilang sekelip mata. Lepas tu sedapkan hati sendiri yang esok masih ada. Esok jadi esok, esok pulak jadi esok lagi sekali.

Sepanjang buat praktikal ni, aku paling suka buat penyampaian BR1M. Haip! tak hado kaitan dengan politik okeh, aku suka sebab boleh bergaul dengan masyarakat. Maklumlah kata Don dengan Fatin aku ni kera sumbang, kurang kasih sayang. Dapat jumpa orang ramai, berkomunikasi dengan pak cik, mak cik tu lagi best dari cakap sorang-sorang depan handphone. Lepas tu dapat pulak pegang mic jadi MC syiok kot. Bukan sebab batak sangat tapi sebab bila hang cakap, semorang pandang hang, hang rasa hang femes tak? Kahkahkah *statement rasa nak lempang diri sendiri.

Kak Niza suka nak overshadow I tauu




Muka serius gila rasa macam fake gila tapi kan kan aku tak faham kenapa aku rendah sangat.
Selalunya tinggi je . tetttt


At least, kat sini aku dah gain experience yang aku tak boleh dapat kat tempat lain. Contohnya, kat tempat lain aku tak kan tahu macam mana rupa orang berebut harta pusaka, yang nak gadai tanah, yang tanah nak kena lelong, yang tak pernah bayar cukai tanah, yang nak datang pejabat pos tapi silap datang pejabat tanah pun ada.  Yang saja singgah nak tumpang tandas pun ada. Cool kan. Mampu kau?



No comments:

Post a Comment